Notatka z seminarium ENRD “Forging the Links – connecting RDP support to the Food & Drink Supply Chain” 26 maja 2016 w Brukseli
Seminarium zorganizowane zostało przez Punkt Kontaktowy Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (ENRD). Celem seminarium było wsparcie rozwoju rozwiązań służących krótkim ścieżkom sprzedaży produktów spożywczych. W seminarium wzięli udział przedstawiciele instytucji publicznych różnych szczebli, naukowców, rolników, przedsiębiorców i LGD. Z Polski, obok mnie uczestniczył przedstawiciel Instytutu Rozwoju Wsi i Rolnictwa oraz pracownica biura w Brukseli polskich Izb Rolniczych. Seminarium składało się z dwóch sesji plenarnych – na początku i na końcu seminarium oraz z dwóch sesji warsztatowych. Program i prezentacje znajdują się na stronie: https://enrd.ec.europa.eu/en/en-rd-events-and-meetings/ENRD-Supply-Chains-Seminar-20160526. Uczestniczyłem w warsztatach WS2 i WS6. Podczas warsztatu WS2 miałem możliwość zaprezentowania naszych doświadczeń spółdzielni socjalnej w pozyskiwaniu klientów z miast. Moja prezentacja, a właściwie film, nie została, podobne jak druga z prezentacji na WS2, umieszczona na razie na w/w stronie ENRD. Ten film jest skrótem, na prośbę organizatora seminarium, z dłuższego filmu o działaniach naszego LGD na rzecz wsparcia produkcji i promocji lokalnych produktów żywnościowych.
Martina Pertoldi przedstawiła informację o wsparciu innowacji z EFRR. Nasze podmioty praktycznych informacji w tym zakresie muszą szukać w Regionalnych Programach Operacyjnych, a w przypadku poszukiwania większych kwot wsparcia – w Programie Operacyjnym „Inteligentny Rozwój”.
Jan Willem van der Schans zwrócił wagę na potrzebę tworzenia zintegrowanych polityk, które łączyłyby w sobie sprawy rolnictwa i wyżywienia mieszkańców miast, szczególnie w zakresie jakości żywności i zdrowia oraz dostępu wysokiej jakości żywności dla wszystkich bez względu na zasoby finansowe.
James Withers przedstawił wspólne, kompleksowe działania władz publicznych i firm na rzecz promocji szkockiej żywności zagranicą m.in. przez swoich przedstawicieli w różnych częściach świata.
Podczas warsztatu WS2, Amelia Oei zaprezentowała politykę miasta Rotterdam w zakresie produkcji żywności. Rotterdam jest dużym portem przeładunkowym żywności i dużą aglomeracją miejską. Władze publiczne miasta i regionu współpracują z przedsiębiorcami branży spożywczej. Wspierają też inicjatywy drobnej produkcji żywności na obszarze miasta (ogródki działkowe), które mają także znaczenie dla rozwoju przestrzeni publicznych i dostępu wysokiej jakości, zdrowej żywności dla wszystkich bez względu na zasoby finansowe. Podczas tej prezentacji padło ze strony przedstawiciela LGD z Bornholmu pytanie o aspekty kulturowe, o powiązania z turystyką.
Odpowiedź na powyższe pytanie znalazła się w mojej prezentacji. Nasza LGD wspiera rolników i przedsiębiorców branży spożywczej odwołując się do faktu napisania na naszym terenie, pierwszej po polsku, książki kucharskiej. Podczas swojej prezentacji przedstawiłem jak staramy się przyciągnąć mieszkańców dużego miasta Krakowa na swój teren w celu sprzedaży produktów. Robimy to poprzez organizacje imprez, takich jak najważniejsza z nich – Festiwal Rosołu czy organizacje warsztatów kulinarnych w Muzeum Książki Kucharskiej i Kulinarnej. Przygotowujemy turystyczną trasę kulinarną. Nasza LGD uczestniczy też w imprezach w Krakowie, podczas których promujemy i sprzedajemy tradycyjne i ekologiczne produkty żywnościowe z naszego terenu. Jeśli chodzi o innowacje – w naszej LSR zaplanowaliśmy utworzenie klastra spożywczego na naszym terenie.
Podczas warsztatu WS6, Ivan McCutcheon z irlandzkiego LGD West Cork Development Partnership przedstawił działania tej Grupy w zakresie wsparcia promocji i sprzedaży produktów lokalnych. LGD jest znane m.in. z zastosowania lokalnego znaku promocyjnego – Fuksja. Najlepszy okres funkcjonowania (około 2006 r.) znak ma jednak już za sobą. Na swoim blogu http://foodculturewestcork.wordpress.com, Ivan McCutcheon umieścił wiele opisów dobrych przykładów, małych lokalnych przedsiębiorstw branży spożywczej.
Na tym samym warsztacie, Mariangeles Muriel Gonzalez z hiszpańskiego LGD TAGUS przedstawiła strategię rozwoju gospodarczego obszaru Tajo-Salor-Almonte w oparciu o produkt – ser La Torta. To właściwie przykład podejścia klastrowego do rozwoju obszaru określanego w prezentacji jako „Smart Specialization” i moim zdaniem, niezbyt słusznie przedstawionego jako inna ścieżka niż podejście LEADER, w ramach którego też można zastosować podejście klastrowe (jak wspomniałem wcześniej, takie podejście jest zaproponowane w LSR naszego LGD).
Krzysztof Kwatera