Dnia 21.06.2013 r. w renesansowym zamku w Suchej Beskidzkiej odbyła się konferencja rozpoczynająca realizację projektu „Przy małopolskim stole”.
Projekt ma na celu stworzenie sieci współpracy związanej z produktem lokalnym. Partnerzy projektu wymieniać się będą wzajemnymi doświadczeniami dotyczącymi metod promocji produktu lokalnego. Zdobyte doświadczenie ma przyczynić się do zbudowania własnego modelu promocji produktów lokalnych z Małopolski. Projekt „Przy małopolskim stole” finansowany jest w ramach Małopolskiego Programu Operacyjnego 2007-2013.
Podstawowy pytaniem, które zadawali sobie uczestnicy było: „Czy produkt lokalny i regionalny może budować pozycję Małopolski w Polsce i Europie”? Wicemarszałek Małopolski – Wojciech Kozak zwrócił uwagę, iż jednostki samorządu terytorialnego włączają się w promocję produktu regionalnego. Takim przykładem jest „Małopolski Festiwal Smaku” promujący produkty lokalne podczas ważniejszych imprez okolicznościowych na terenie Małopolski. To pewien ruch promujący smak, bezpieczną żywności na wsi. Innym przykładem promującym produkt lokalny jest uczestnictwo w międzynarodowych targach w Turynie. Postępowanie Unii Europejskiej dotyczące oznaczenia produktów związanych z regionem przedstawiła Magdalena Głodek, naczelnik wydziału Oznaczeń Geograficznych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zwróciła również uwagę, iż Polska zaczyna być obecna na mapie kulinarnej świata czego przyczyną jest powrót do produktów tradycyjnych, lokalnych. Redaktor naczelny portalu internetowego potrawy regionalne Leszek Horwath przedstawił główne bariery producentów produktu lokalnego do których można zaliczyć warunki mikroklimatyczne, niejasności legislacyjne albo ich całkowity brak.
Wszyscy z przemawiających jak i uczestnicy dyskusji zdecydowanie podkreślali, iż w Małopolsce udało się odnaleźć takie produkty lokalne jednak wszyscy zostaliśmy postawieni przed duży zadaniem jakim jest wypromowanie takich produktów, zniwelowanie barier w ich dystrybucji. Na zakończenie wato dodać, iż taki produkt lokalny to jednocześnie wizytówka danego terenu w, którym zamieszkujemy to niejako coś z czym możemy się identyfikować.
Tekst: Anna Palczewska